composteerbare verpakkingen

Steeds meer consumenten zijn om verschillende redenen op zoek naar composteerbare verpakkingen en duurzame printopties voor productlabels. In feite blijven biologisch afbreekbare verpakkingen alleen maar groeien om aan de behoeften van de klant te voldoen. Sommige koffiemerken verkopen zelfs composteerbare koffiepads en koffiezakjes, en andere bedrijven vinden ook creatieve manieren om afval te verminderen. Met een groeiende consumentenvraag naar composteerbare producten ontwikkelen steeds meer bedrijven milieuvriendelijke verpakkingen om hun klanten tevreden te stellen en de wereld als geheel te verbeteren.

Wat zijn composteerbare verpakkingen?

Er bestaan ​​veel misvattingen over composteerbare verpakkingen. Laten we deze misvattingen uit de weg ruimen voordat we het hebben over de voordelen van composteerbare verpakkingen en waarom steeds meer consumenten zich aangetrokken voelen tot composteerbare verpakkingen en het printen van productlabels. Composteerbare producten worden gedefinieerd als biologisch afbreekbaar en niet-giftig. Ze worden binnen 90 tot 180 dagen na verwijdering afgebroken tot water, biomassa en koolstofdioxide. Naast hun vermogen om volledig af te breken, vallen ze ook uiteen in de compost zonder dat er iets achterblijft. Composteren is dus niet alleen veiliger voor de gezondheid van mens en milieu, maar laat in principe geen enkel negatief effect achter.

Maar waarom geven consumenten zoveel om composteerbare verpakkingen? Wij zijn hier om het je te vertellen! Hieronder vind je namelijk vier redenen waardoor klanten over het algemeen grote fans zijn van verpakkingen die als compost functioneren. 

Kleinere ecologische voetafdruk 

Bij verpakkingen draait het niet altijd om de klant; Sterker nog, veel consumenten geven om composteerbare verpakkingen, simpelweg omdat deze milieuvriendelijk zijn, in plaats van dat ze gemakkelijk te gebruiken zijn. Milieuvriendelijke productverpakkingen zijn vaak gemaakt van gerecyclede, biologisch afbreekbare materialen die helpen om afval tijdens de productie te verminderen. De productie is doorgaans efficiënter om de negatieve impact te minimaliseren.

Hip

Tegenwoordig is het hip om te composteren en milieuvriendelijke producten te gebruiken. De tijd van het plagen van hippies en het rondgooien van afval is al lang voorbij. Tegenwoordig is het cool om te verminderen, hergebruiken en recyclen, en steeds meer mensen springen op deze trend. Je ziet daardoor ook steeds vaker dat naaldencontainers van gerecyclede materialen zijn gemaakt, al kunnen deze verpakkingen helaas niet altijd als compost gebruikt worden. 

Geen verspilling

Een van de belangrijkste redenen dat klanten de voorkeur geven aan composteerbare verpakkingen is dat er absoluut geen sprake is van afval. Niemand wil welk product dan ook verspillen, en kopers kijken vaak negatief naar bedrijven als ze gedwongen worden een product weg te gooien in plaats van het te recyclen of opnieuw te gebruiken.

Milieuvriendelijke productlabels

Klanten willen duidelijk dat meer bedrijven composteerbare of recycleerbare materialen gebruiken, dus het is logisch dat ze ook duurzame printopties voor productlabels willen zien. Productlabels verwijzen overigens doorgaans naar de etiketten of labels die aan producten worden toegevoegd om informatie te verstrekken over het product, de fabrikant, de ingrediënten, gebruiksinstructies, waarschuwingen en andere relevante details. Deze labels zijn bedoeld om consumenten te informeren over wat ze kopen, zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Tegenwoordig willen gebruikers dus graag dat ze milieuvriendelijk zijn.

Geef een reactie